beats by dre cheap

Ispusni gasovi i tehnički pregled vozila

Prije nekoliko dana sam imao tehnički pregled auta, u Holandiji se to skraćeno zove APK. Po novim pravilima auta proizvedena od  1-og januara 2005 sa benzinskim motorom starije od četiri godine, i sa dizel motorom starije od tri, moraju ići svake godine  u jednu od ovlaštenih garaža  da se uradi detaljan APK. Za automobile starije od 2005 vazi obaveza APK svake godine (vidi nova pravila ovdje).   Zanimljivo je da old tajmeri koji su jako stari (prije 1960) ne podliježu ovoj provjeri. Za većinu naših građana nastane briga kad dođe vrijeme pregledu, jer se često otkriju nedostaci čije otklanjanje košta dosta para.

Ovaj pregled ne može uraditi svaki mehaničar, nego samo onaj koji je položio ispit za takozvanog “majstora za procjenu”(keuring meester). Pregledi su centralno kontrolisani od službe RDW, kojoj garaža mora preko interneta prijaviti svaki obavljeni prgled i sačekati odobrenje od centrale. U nekim slučajevima ova služba dolazi sa svojim mehaničarima koji odvuku auto u regionalnu vlastitu garažu i urade ponovo kompletan pregled. U slučaju nedostataka koji nisu primjećeni kod prvog pregleda u garaži, vlasnik garaže dobija negativne poene, a nedostaci na autu  se moraju ukloniti. Ukoliko se pomenuti propusti ponove vlasnik garaže može izgubiti licence za obavljanje tehničkog pregleda, što često znači i zatvaranje garaže, jer je APK glavni izvor prihoda. Ako ne dovedete auto na pregled prije isticanja godine dana od prošlog pregleda izlažete se mogućnosti da budete kažnjeni, a pogotovu ako ste učestvovali u saobraćajnoj nesreći sa autom koje nema APK, onda možete imati probleme i ako niste krivi za udes.

Ako vam sve na autu sve ispravno onda pregled košta oko 45 eura, mada ima razlike od garaže do garaže.

Na pregledu se gleda sve ono što je važno za sigurnost u vožnji, znači upravljački mehanizam, kočnice, amortizeri, svjetla, gume, točkovi, auspuh, sirena, brisači. Pored toga moraju biti uredni sigurnosni pojasevi (i oni na zadnjem sjedištu ako su ugrađeni), sjedišta se moraju pokretati i podešavati, prozori i vrata pravilno funkcionisati, stakla moraju biti dovoljno providna, akumulator u motoru čvrsto pričvršćen, vitalni dijelovi ne smiju biti zahvaćeni korozijom, itd.

Posebno se na aparatu kontroliše sastav ispusnih plinova, koji ne smiju sadržavati prekomjernu količinu ugljen monoksida.

Sjedim tako udobno zavaljen u fotelji za goste, u kancelariji garaže, preda mnom besplatna kafa i novine, te pogled na lijepu sekretaricu u koju ja ne gledam, nego kroz stakla gledam kako nešto nije u redu sa izpusnim gasovima. Mlađi mehaničar turira li turira, i zabrinuto gleda u skalu na aparatu. Onda zove gazdu, za koga sam se uvjerio da je pošten i stručan, i da neće kao mnogi drugi izmisliti nepostojeće kvarove, koje će na kraju debelo naplatiti.

Gazda odvodi auto na dizalicu, vidim iz daljine kako lijepi lonac auspuha nekom smjesom. Ja sam auto kupio ljetos i dosad nije išao na APK, a uvjerio sam se da je motor dobar. Opet me strah da je greška u motoru, da su otiškle karike, i eto ti belaja, valja otvarati motor i reparirati, to je ovdje užasno skupo. Gledam kako se majstor Ruton vraća, ponovo radi kontrolu gasova, ulazi u kancelariju, ne obraća pažnju na mene, sjeda za kompjuter i prijavljuje auto službi RDW. Kako god ga može prijaviti da je auto tehnički ispravno,  tako može i javiti da je auto neispravno i da je zabranjena dalja vožnja. I to se našima dešavalo.

Bez riječi dodaje sekretarici radni nalog i ona mi napravi račun. Vidim bijeli papir na kome je produžena tehnička vrijednost auta za godinu dana. Trebam platiti 66 eura, na računu je pored pregleda dodata i ponovna kontrola plinova, 15 eura, i reparacija auspuha, 5 eura.

Pitam gazdu šta nije bilo dobro sa plinovima, kaže manja rupa na loncu koju je začepio specijalnom masom i poslije toga je sastav plinova bio u redu. Auto je dobro, sve je u redu, a auspuh je potrošna roba i da ako budem išao na duži put trebam zamijeniti prednji lonac.

Nedavno sam čitao u `Nezavisnim novinama`` o užasnom stanju zraka u gradovima BiH, posebno Tuzli i Sarajevu. U Sarajevu su glavni zagađivači stari automobili, često bez katalizatora. A tehnički pregled se najčešće plati a u praksi uopšte  i ne uradi, a registracija se obavi. Kontrola gasova je po propisu na pregledu obavezna, a norme iste kao i u Zapadnoj Evropi. Propisi postoje i dobri su, a u praksi se ne provode. Zato je u decembru prošle godine povećana smrtnost usljed bolesti pluća i srca, a kod djece povećano oboljevanje od bronhitisa i astme.

     

 

 

 

 

Leteci Holandjanin
http://letholandez.blogger.ba
28/01/2008 10:36