beats by dre cheap

Čuvajmo se nekritičnih reklama za lijekove i čudotvorna medicinska sredstva

A twelfth-century Byzantine manuscript of the Oath in the form of a cross (U Hipokratovoj zakletvi je utvrdjen princip da ljekari svojim postupcima prije svega ne smiju naskoditi)

Prvi princip bilo kakvog liječenja je da lijek ne naškodi. "Primum_non_nocere”, je prvo što treba da nauči svaki ljekar, a znači da našim liječenjem  ne učinimo da bolest postane još gora. Postoji niz stanja, ali i sredstava, za koje naučno nije pouzdano utvrđeno da lijek pozitivno djeluju na bolest. Veoma je teško po svim pravilima nauke uraditi potpuno puzdan trial (klinički eksperiment), koji mora biti kontrolisan, dvostruko slijep (da ni ispitivač, ni onaj na kome se ispituje tokom eksperimenta ne zna šta je lijek koji se ispituje, a šta placebo), da ima dovoljno slučajeva (bolesnika) za statističku obradu  da su oni slični po stanju i razvijenosti bolesti, po životnom dobu ispitanika, i tako dalje. Zbog toga nastaje veoma velika praznina u o koju se onda upada sa raznolikim sredstvima i lijekovima za koje se tvrdi da su djelotvorna protiv neke bolesti, odnosno stanja, a za koje je gotovo nemoguće utvrditi da li  imaju neki pozitivni efekt na bolest. Socijalna osiguranja u mnogim zemljama ne odobravaju troskove na ove preparate, ali ih ministarstva zdravlja obicno (ako nije dokazan njihova stetnost) i ne zabranjuju .

Posebno su stanja za koje oficijelna još nema dobrog rješenja, na meti raznolikih proizvođača sredstava. Ovi preparati su često na granici nadriljekarstva, i često sadrže veoma jednostavne komponente koje su i inače poznate da imaju neki efekat, ali su kod ovih proizvoda nakićeni egzotičnim imenom i upakovani u skupu ambalažu, pa cijena preparata bude i desetak i više puta veća nego osnovna supstanca. Tako naprimjer poznato je da alkohol ima učinak čišćenja kože, te tako spriječava zatvaranje lojnih žlijezda na licu, i koristi se kao sretstvo protiv akni i seboreje (peruti), odnosno posredno protiv ćelavosti. U narodu se odavno preporučuje  rakija loza  za mazanje kose, pogotovu u kombinaciji sa ekstraktom koprive. Preparati načinjeni uglavnom na bazi  alkohola dostižu daleko veće cijene nego što je čisti alkohol.

Za artroze, ćelavost, akne, i mnoga druga stanja ne postoje učinkoviti lijekovi.  Upotreba novog lijeka, pa maker on bio placebo ( obični šećer  napravljen kao tableta), pogotovu ako je on bombastično reklamiran, uzubjedljive primjere onih kojima je pomogao, ima u početku sugestivno dejstvo, pa se pacijentu učini da mu je stvarno bolje. Koristeći tu činjenicu, a pogotovu sujetu ljudi koji su spremni da sve probaju, na TV i drugim sredstvima informisanja se otvoreno reklamiraju preparati bombastičnih imena i ambalaže, koji se široke ruke nude za probu nagrađenim  dobitnicima koji su zvali na TV. Za većinu preparata se određuje da se moraju koristiti mjesec, dva, ili tri, pa će se tek onda pokazati efekat. Znači za tri mjeseca treba platiti, i kada poslije tri mjeseca ne bude nikakvog efekta, sa aspekta prodavača, ne treba ni nastavljati liječenje. Prodavac preparata je dovoljno zaradio na jednoj žrtvi, i već je u toku prodavanje preparata drugima. Mnogi koji to prodaju privlače potrošača parolom kako će im u slučaju da ne bude djelotvornog efekta novac biti vraćen natrag. To je u praksi rijedak slučaj, jer je to praktično neprovodljivo.

Sve se još nekako može i progutati ako se ne reklamiraju za zdravlje škodljiva sredstva i postupci. Stetni efekt takvih sredstava i procedura mogu se primjeti tek naknadno, nekad i poslije dužeg vremena. Reklamiranje nekih operativnih zahvata poput popularnih laserskih liječenja  (naprimjer u praksi vlada uvjerenje da se katarakta oka može opersati laserom, što nije istina) traže da se ne shvati sve zdravo za gotovo , onako kako iznosi onaj koji je postavio reklamu, nego da se potraži i stručno neutralno mišljenje i zvanični stav nekog strukovnog medicinskog udruženja po tom pitanju, te udruženja pacijenata za datu bolest, ako ono postoji.   

Iako niti jedna zemlja nije imuna na ove reklame problematičnih sredstva, činjenica je da što je sredina zaostalija, odnosno ljudi manje obrazovani, da je ova pojava raširenija.  Takođe i slaba ili korumpirana  kontrola lijekova i učinkovitost državne i drugih zdravstvenih inspekcija, nagrade i bonusi farmaceutskih kuća, organizovanost udruženja potrošača i udruženja pacijenata, sve to  ima uticaja na raširenost ove pojave. U Njemačkoj ako se reklamira neki lijek, obavezno je da se pročita, doduše brzo i nejasno (kao kad je nešto napisano jako sitnim slovima), da se u vezi reklamiranog lijeka treba potražiti savjet doktora ili farmaceuta. U Holandiji možda postoji isti propis, ali u praksi često izostane.

Povod pisanju ovog posta je neuobičajeno veliki broj reklama u BiH, koja se odnose na različita sredstva za liječenje. Pojava je pogotovu raširena na komercijalnim televizijama, od kojih mnoge i nemaju središte u BiH, ali su veoma popularne na kablovskoj TV.

Leteci Holandjanin
http://letholandez.blogger.ba
20/04/2009 10:01