beats by dre cheap

Putujući od Sarajeva do Neuma. Dio drugi: Novo Sarajevo

Nailazeći na raskrsnicu u Pofalićima, ulazi se u srce Novog Sarajeva, dijela grada izgrađenog najvećim dijelom poslije II svjetskog rata. Ranije su ovdje bili uglavnom manje stambene kuće za potrebe radnika i željezničara. Centar cijelog područja je nekada bila Stara zeljeznicka stanica uskog kolosjeka, odakle su išli vozovi za Mostar, Dubrovnik, Višegrad, Beograd... Uz stanicu je bilo i nekoliko restorana, hotel, prodavnice…

Pruge su međutim ukinute, a s njima i Stara  stanica. Na njenom mjestu je sagrađeno nekoliko novih zgrada  i nebodera. Ulica napravljena nakon ukidanja uskotračnih pruga, a na mjestu bivše stanice se zvala ulica Darovalaca krvi. Nekome su smetali darovaoci, pa je ulica sada nazvana Kolodvorska, iako tu više nema nikakvog kolodvora. Postojala je tu uz ulicu i velika fabrika vagona “Vaso Miskin Crni”, koja je takođe propala, a njen prostorije se sada  koriste za skladišta i za jeftine trgovine (“Bagatela”, naprimjer).

S lijeve pak strane, iza pofalićke  raskrsnice su  Ekonomska škola, Treća Gimnazija, pravoslavna crkva Svetog Preobrazenja, te  staro prenoćište “Bristol”. Cijeli je kraj dobro stradao u borbama preko Miljacke, ali su objekti nakon obnove sada isti kao prije, izuzev hotela Bristol.  Novi, a u ratu potpuno izgorjeli ”Hotel “Bristol” je konačno sada u poodmakloj fazi obnove. Preko puta njega na mjestu gdje je nekada bio restoran “Dubrovnik”” je sada, u leđima jedine preostale austrijske stambene kuće, zapuštena ledina ( tu je nekad bila i Centrotrans-ova garaža). Ta tratina se pruža sve  do velelijepne zgrade Elektroprivrede. Uz Miljacku je tu iza Elektroprivrede  produženo Vilsonovo šetalište, i naveče se ono  zatvori za saobraćaj, pa se može slobodno šetati i voziti bicikl. Zgrada Elektroprivrede BiH i prekoputa nje zgrada Socijalnog su vratile prijeratni sjaj i izgledaju sada jos i ljepše.

 Sa raskrsnice kod Socijalnog, desno se ide Ložioničkom ulicom (ranije ulica Zivka Josila). Nema više onog divnog kina “Arena” za koje me vežu tolike uspomene. Pored zgrade Hitne, i ŽIŠ-a (Željezničke industrijske škole), stiže se sve do ulice “Put života” (kojom se jedino moglo relativno sigurno prolaziti iz starog u novi dio grada)  i do novog ”Merkatora”  (na kojem je mjestu ranije bio UPI-jev Tržni centar), koji se nalazi neposredno uz željezničku prugu.

Lijevo, ako se skrene pored Elektroprivrede,  je ulica koja preko mosta  ide do Željinog stadiona,dijeli Grbavicu II i Hrasno. Sada  se ta ulica, pored izgorjelog “Strojorada”, zove Topal Osman pašina (ranije je nosila ime Ivana Krndelja).

Iza raskrsnice kod Elektroprivrede (Treća transverzala) na uglu sa lijeve strane je ranije bila apoteka “Prvi maj”, i jednospratna zgrada  u kojoj je bilo novosarajevsko odjeljenje robne kuće “” NAMA”. Apoteka, drugog imena, postoji i sada, a od robne kuće nema ni traga. Nova zgrada “Robotkomerca” iza raskrsnice kod Socijalnog (uz Opštinu Novo Sarajevo) je sva u staklu, pa se iz auta vide ljudi kako sjede za stolovima,  u kafanama koje  postoje skoro na svakom spratu. Iza “Robota” je zgrada Opšine Novo Sarajevo, uz nju su dvije stare jednospratne stambene zgrade i nekoliko grilova i kafana u prizemnim kućama.

 S desne pak strane ulice Zmaja od Bosne iza raskrsnice  dominira veliki neugledni pljosnati neboder, poznat kao “Šibica”, koji je djelimično izgorio tokom agresije, je obnovljen, ali fasada nije završena, a stolarija  na prozorima je skoro u svakom stanu različite boje.Sa desne strane od nekadašnje posluge Dragstora (koja je jedina u gradu radila 24 sata) i već spomenute banke je velika  prodavnica namještaja (gdje je i ranije bila Šipadova prodavnica). Do nje je novosarajevska katolička crkva i zgrada novosarajevske pošte sa telefonskom centralom. I Veterinarski fakultet na uglu je isti kao i prije, s tim što je ispred njega iza rata postavljena bronzana skulptura posvećena bosanskom brdskom konju.

Raskrsnica kod Dolac Malte (Četvrta transverzala) se nije puno promijenila.  Ulica koja ide desno ka Paromlinu (tvornici “Klas”) zove se Malta, a ona koja ide lijevo i preko mosta u Hrasno, zove se Azize Šaćirbegović. Zgrada bivšeg ”Jugoeksporta”, koja je sva u staklu, je ista kao prije. S lijeve strane su stare jednospratnice sa dućanima u prizemlju, a isti je ostao i Dom zdravlja ” Omer Maslić”, koji je obnovljen sredstvima jednog njemačkog grada. Do njega je napravljena nova zgrada u kojoj je napravljen trgovački centar, ali koja se nije pokazala kao uspješna investicija. Sa desne strane počinje Čengić Vila, jedno od najružnijih sarajevskih naselja. Dugačka zgrada paralelna sa ulicom je primjer ružne gradnje.

Sljedeća je  raskrsnica  (Peta Transverzala), koja povezuje Čengić Vilu sa Hrasnom. Novi odvojak prema lijevo ide preko novog mosta nazvanog most Malezijsko-Bosanskog prijateljstva koji se produžuje do Hrasnog brda i do ogromnih Bosmalovih nebodera (koji se godinama prave) u Hrasnu (vidi sliku ispod).

Kada se skrene udesno, odmah na početku je izgrađena nova džamija, neobičnog izgleda, poznata kao Kuvajtska džamija. Malo dalje desno se skreće na Staru Ilidžansku cestu, koja ide paralelno sa novom (ulicom Zmaja od Bosne), i koja se zove ulica Džemala Bijedića. Ona prolazi pored sada skoro napuštenih fabrika “Tvornice žice” i Energoinvestovih “Dalekovoda”, i spaja se na Stupu sa novom glavnom cestom. Do raskrsnice na Otoci  sa lijeve strane je još samo ‘’Energoinvestova”” pumpa, a sa desne je sve do bivšeg kina “ Kumrovec” ostalo sve isto, a to su  ružne socijalističke zgrade na “Čengić Vili” koje su identične u svim gradovima bivšeg socijalističkog bloka.

Na raskrsnici kod Otoke je lijevo potpuno novoizgrađeni  Merkur-ov  trgovački centar na mjestu pijace na Otoci. Desno je na mjestu bivšeg kina Kumrovec ukusno uređen novi poslovni neboder u staklu, sa fontanom ispred njega.  Preko puta je prodavnica namještaja "Dalas” (kod bivše tvornice sapuna ” Astra”). Malo dalje prema Buća Potoku, prije podvožnjaka ispod pruge je sa lijeve strane provizorna pijaca gdje se prodaje sve, od odjeće i obuće do alata. Ulica koja presjeca longitudinale je Šesta  transverzala, a zove se ulica Alije Kučukalića. Ona spaja Buća Potok desno (na sjeveru) i Otoku i Aneks (Švrakino selo) lijevo (južno).

 

 Kako je prije izgledalo Novo Sarajevo, vidi u nadahnutom komentaru http://www.dnevniavaz.ba/forum/showthread.php?2191-Novo-Sarajevo , ili u komentaru ovoga bloga

( Nastaviće se)

 

 

 

Leteci Holandjanin
http://letholandez.blogger.ba
21/12/2010 18:02