beats by dre cheap

Utisci sa putovanja od Sarajeva do Neuma: Put uzbudljivih prirodnih ljepota i put tragova ljudskih patnji i stradanja

Završeno je virtuelno putovanje južnim dijelom najvažnije putne i željezničke komunikacije u BiH. Putovanje je opisano u trinaest epizoda. Prošli smo kroz devet opština, kroz dva grada, kroz tri manja grada , i nekoliko manjih mijesta. Na putu smo susreli čak dvadeset i pet rijeka, od kojih su jedino Bosna i Neretva veće rijeke. Bosnine pritoke koje smo spomenuli su Miljacka, Željeznica (Dobrinja, Tilava) Zujevina, Dobrinja, Tilava, Bijela Rijeka (Korča, Bioča) Crna Rijeka, Lepenica. Pritoke Neretve su Trstionica, Neretvica, Rama, Glogoštica, Drežnica, Bijela Rijeka, Lištica, Radobolja, Buna, Bunica, Bregava, Trebižat, Krupa. Spomenuli smo deset planina: Igman, Bjelašnica, Ormanj, Bitovnja, Džepi, Prenj, Čvrsnica, Vran, Raduša, Čabulja, Žaba. Prešli smo prevoj na Ivan planini, kao najvišu tačku putovanja (960 metara). Vidjeli smo i spomenuli nekoliko akumulacionih jezera: Jablaničko, Ramsko, Šćitsko Grabovičko, Salakovac, Vrapčići, Hutovsko. Prirodna jezera su Boračko, Blidinje i Deransko.

Vidjeli smo ostatke bivših puteva i pruga, tunela stare pruge (Osenik), potopljenih i srušenih mostova (Jablanica), zgrada starih željezničkih stanica (Ilidža, Tarčin, Ivan, Hutovo). Vidjeli smo i dosta brana i hidrocentrala.  Podijeljeno im je vlasništvo, u ratu su tri pripale Elektroprivredi Bih, a dvije (Mostar i Čapljina) Herceg Bosni.

Putem se još uvijek mogu vidjeti ostaci ratnih razaranja, u Sarajevu (Neđarići), na Ilidži (Otes), u Hadžićima, Konjicu, Mostaru. Cijelim putem smo spominjali mjesta u kojima su zatvarani , mučeni, pa i ubijani ljudi, ili su terorisani stanovnici cijelih gradova.

Tako smo krenuli Alejom Snajpera u Sarajevu, koja je bila pod vatrom srpskih snajperista. Sarajevska naselja pamtiće rat i opsadu grada po mnoštvu civilnih žrtava poginulih od granata i snajpera sa strane srpskih položaja.

 mostar

Mostar, foto  Davide Pivetti

U Trusini, Grabovici su stradali Hrvati.  U Mostaru su stradali od strane Hrvata Bošnjaci, zatvarani su u logore u Heliodromu, u Dretelju, u Gabeli. 

Prošli smo pored Neđarića, Azića, Otesa, Ilidže, mjesta ratnih sukoba i razaranja. U Hadžićima su od Srba stradali Bošnjaci. U Tarčinu su zatvarani Srbi, u Bradini su poubijani mnogi srpski vojnici. U Repovcima kod Konjica su izginuli Bošnjaci, u međusobnom razračunavanju.

Mnoga od ovih mjesta su obilježena spomenicima, mnoga nisu. Postoje još uvijek i spomenici antifašističkim borcima (Ivan, Jablanica), spomenici pogibije i stradanja ljudi u prethodnom ratu..

Cijelim putem susreću nas fabrike koje više ne rade, neke su i fizički potpuno nestale. Desetak ih je samo u sarajevskoj opštini Novi Grad i Ilidža. Na prste jedne ruke se mogu nabrojati nove fabrike. U isto vrijeme skoro sve džamije i crkve su obnovljene, a napravljene su i nove. Putevi su na nekim mjestima markirani hrvatskim zastvama (kao što su u RS obilježeni srpskim).

Prošli smo jednom od najljepših ruta u Evropi. Kratka dionica, od svega dvjesta kilometara, veoma je raznovrsna po prirodnim karakteristikama. Veliki i napredni grad Sarajevo, i lijepa Ilidža. Zelena, vodama i šumama bogata Bosna, pa onda unikatni kanjon Neretve, i fantastično lijepe planine Prenj i Čvrsnica, buduci nacionalni park. Onda Mostar (nazalost jos uvije prakticno podijeljeni grad) i iza njega niska Hercegovina sa nizom prirodnih i kulturnih unikatnih vrijednosti, kao što su Izvor Bune, Počitelj, Međugorje, Mogorjelo, stećci u Radimlji, Hutovo blato i rijeka Krupa, Trebižat i slapovi Kravice, Popovo Polje i rijeka Trebišnjica, unikatna pećina Vjetrenica, itd. I na kraju jedini bosanskohercegovački morski grad Neum, u koji je uložen veliki novac, pa je zahvaljujući bosanskim i hercegovačkim radnicima na kamenu izgrađen veoma lijep i bogat grad. Na žalost oni koji su svojim radom sve to izgradili, danas su ostali bez ičega.

Lijep pozdrav i srećno do novog putovanja.

    

Leteci Holandjanin
http://letholandez.blogger.ba
16/01/2011 09:24